Szczegółowe kryteria rekrutacji uczniów do klas pierwszych w roku szkolnym 2020/2021
W roku szkolnym 2020/2021 w naszej szkole przeprowadzana jest rekrutacja elektroniczna, która odbywa się w ramach zintegrowanego systemu rekrutacji elektronicznej obowiązującego w województwie śląskim. Prosimy o wypełnianie wszystkich pól w formularzu zgłoszeniowym!
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, z późn. zm.), ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7) art. 9-15) i art. 367 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 60).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – Rozdział 6 art. 130 – 164 pn. „Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek” (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1737) .
- Decyzja Śląskiego Kuratora Oświaty WE-KZ.537.10.2020 z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów do klas pierwszych publicznego czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum oraz trzyletniej branżowej szkoły I stopnia, dla absolwentów szkół podstawowych na rok szkolny 2020/2021.
Kryteria rekrutacji
- Szkolna komisja rekrutacyjno – kwalifikacyjna powołana przez dyrektora liceum w dniu 3.02.2020 r. ustala i ogłasza na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego listę uczniów przyjętych do I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach.
- W wyniku postępowania kwalifikacyjnego kandydat może uzyskać maksymalnie 200 punktów.
- Przewiduje się utworzenie 5 ODDZIAŁÓW KLAS PIERWSZYCH.
- Uczniowie będą przyjmowani do wybranego oddziału klasowego w kolejności zgodnej z sumą punktów, do wyczerpania planowanego limitu miejsc.
- Każdemu uczniowi szkoły gwarantuje się naukę języka angielskiego. Grupy językowe będą tworzone z uwzględnieniem umiejętności uczniów. Podział na grupy zaawansowania zostanie dokonany na podstawie wyników egzaminu ósmoklasisty oraz diagnozy przeprowadzonej w pierwszym tygodniu nauki. Zwiększona liczba godzin języka angielskiego w klasach A oraz C daje szansę na opanowanie języka w stopniu ułatwiającym odnalezienie się na współczesnym rynku pracy. Utworzenie grup językowych jest uzależnione od liczby kandydatów.
- Oferta szkoły obejmuje utworzenie klas o następującym ukierunkowaniu przedmiotowym:
Ukierunkowanie przedmiotowe
|
Przedmioty z rozszerzonym programem nauczania
|
Przedmiot uzupełniający
|
LINGWISTYCZNE
|
geografia, język angielski
|
|
BIOLOGICZNO – CHEMICZNE
|
biologia, chemia | |
TURYSTYCZNO – BIZNESOWE z elementami dwujęzyczności
|
matematyka, geografia, język angielski
|
|
HUMANISTYCZNO – PRAWNE
|
wiedza o społeczeństwie , historia
|
komunikacja społeczna i medialna
|
POLITECHNICZNE
|
matematyka, fizyka
|
informatyka inżynierska
|
- Wykaz przedmiotów i konkursów punktowanych w trakcie postępowania kwalifikacyjnego (zgodnie z decyzją Śląskiego Kuratora Oświaty WE-KZ.537.10.2020 z dnia 24 stycznia 2020 r. oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 marca 2017 r.:
Ukierunkowanie przedmiotowe
|
Przedmioty punktowane
|
Konkursy punktowane
|
LINGWISTYCZNE
Klasa A
|
język polski, matematyka, geografia, język angielski
|
konkursy przedmiotowe z przedmiotów punktowanych umieszczone w wykazie kuratora oświaty
|
BIOLOGICZNO – CHEMICZNE
Klasa B
|
język polski, matematyka, biologia, chemia
|
konkursy przedmiotowe z przedmiotów punktowanych umieszczone w wykazie kuratora oświaty
|
TURYSTYCZNO – BIZNESOWE z elementami dwujęzyczności
Klasa C
|
język polski, matematyka, geografia, język angielski
|
konkursy przedmiotowe z przedmiotów punktowanych umieszczone w wykazie kuratora oświaty
|
HUMANISTYCZNO – PRAWNE
Klasa D
|
język polski, matematyka, historia, język obcy
|
konkursy przedmiotowe z przedmiotów punktowanych umieszczone w wykazie kuratora oświaty
|
POLITECHNICZNE
Klasa E
|
język polski, matematyka, fizyka, informatyka
|
konkursy przedmiotowe z przedmiotów punktowanych umieszczone w wykazie kuratora oświaty
|
- Zasady przyznawania punktów za oceny uzyskane w ósmej klasie szkoły podstawowej i za szczególne osiągnięcia ucznia:
Punktowany element |
Punktacja szczegółowa | Punktacja maksymalna |
Język polski | celujący – 18 punktów bardzo dobry – 17 punktów dobry – 14 punktów dostateczny – 8 punktów dopuszczający – 2 punkty |
18 punktów |
Pierwsze wybrane zajęcia edukacyjne | Jak w przypadku języka polskiego | 18 punktów |
Drugie wybrane zajęcia edukacyjne | Jak w przypadku języka polskiego | 18 punktów |
Trzecie wybrane zajęcia edukacyjne | Jak w przypadku języka polskiego | 18 punktów |
Świadectwo ukończenia ósmej klasy z wyróżnieniem | 7 punktów | |
Uzyskanie tytułu finalisty w wojewódzkim konkursie przedmiotowym organizowanym przez Kuratora Oświaty. Osiągnięcia sportowe, artystyczne (indywidualne lub zespołowe) co najmniej na szczeblu powiatowym (można brać pod uwagę tylko osiągnięcia wpisane na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej). O przydziale decyduje dyrektor na podstawie Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. U. Poz. 586 z dnia 20 marca 2017 r.). Fragment rozporządzenia znajduje się pod tabelką. | 18 punktów | |
Stałe zaangażowanie w pracę społeczną w charakterze wolontariusza. O przydziale decyduje dyrektor. | 3 punkty | |
Absolwenci zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty przez Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej | Liczbę punktów uzyskanych przez kandydata przelicza się zgodnie z paragrafem 8 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 marca 2017r. | |
Egzamin ósmoklasisty | 100 punktów | |
Przeliczanie na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty: – język polski – 0,35 punktu za każdy uzyskany procent – matematyka – 0,35 punktu za każdy uzyskany procent – język obcy nowożytny na poziomie podstawowym – 0,3 punktu za każdy uzyskany procent |
Maksymalnie po 35 punktów z języka polskiego i matematyki oraz 30 punktów z języka obcego – razem 100 | |
Maksymalna ilość punktów do uzyskania w wyniku rekrutacji | 200 punktów |
-
- 7.1. Przeliczanie na punkty kryterium, za:
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim:
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 4 punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty;
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 2 punkty;
- uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1–4, artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
- międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
- krajowym – przyznaje się 3 punkty,
- wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
- powiatowym – przyznaje się 1 punkt.
- W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa w ust. 1, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, wymienione na świadectwie ukończenia ósmej klasy szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
7.2 W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty przelicza się na punkty oceny z języka polskiego, matematyki, historii, wiedzy o społeczeństwie, biologii, chemii, fizyki, geografii i języka obcego nowożytnego, wymienione na świadectwie ukończenia ósmej klasy szkoły podstawowej, przy czym za uzyskanie z:
- języka polskiego i matematyki oceny wyrażonej w stopniu:
- celującym – przyznaje się po 20 punktów,
- bardzo dobrym – przyznaje się po 18 punktów,
- dobrym – przyznaje się po 13 punktów,
- dostatecznym – przyznaje się po 8 punktów,
- dopuszczającym – przyznaje się po 2 punkty
- historii i wiedzy o społeczeństwie oceny wyrażonej w stopniu:
- celującym – przyznaje się po 20 punktów,
- bardzo dobrym – przyznaje się po 18 punktów,
- dobrym – przyznaje się po 13 punktów,
- dostatecznym – przyznaje się po 8 punktów,
- dopuszczającym – przyznaje się po 2 punkty – oraz liczbę punktów uzyskaną po zsumowaniu punktów z tych zajęć edukacyjnych dzieli się przez 2;
- biologii, chemii, fizyki i geografii oceny wyrażonej w stopniu:
- celującym – przyznaje się po 20 punktów,
- bardzo dobrym – przyznaje się po 18 punktów,
- dobrym – przyznaje się po 13 punktów,
- dostatecznym – przyznaje się po 8 punktów,
- dopuszczającym – przyznaje się po 2 punkty – oraz liczbę punktów uzyskaną po zsumowaniu punktów z tych zajęć edukacyjnych dzieli się przez 4;
- języka obcego nowożytnego oceny wyrażonej w stopniu:
- celującym – przyznaje się 20 punktów,
- bardzo dobrym – przyznaje się 18 punktów,
- dobrym – przyznaje się 13 punkty,
- dostatecznym – przyznaje się 8 punkty,
- dopuszczającym – przyznaje się 2 punktu.
7.3 W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do danego zakresu odpowiedniej części egzaminu ósmoklasisty lub danej części egzaminu ósmoklasisty przelicza się na punkty oceny wymienione na świadectwie ukończenia ósmej klasy z zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany dany zakres odpowiedniej części egzaminu ósmoklasisty lub dana część egzaminu ósmoklasisty, których dotyczy zwolnienie.
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
- 7.1. Przeliczanie na punkty kryterium, za:
- 7.4 W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym, przelicza się na punkty ocenę z języka obcego nowożytnego wymienioną na świadectwie ukończenia ósmej klasy szkoły podstawowej, przy czym za uzyskanie oceny wyrażonej w stopniu:
- celującym – przyznaje się 20 punktów,
- bardzo dobrym – przyznaje się 18 punktów,
- dobrym – przyznaje się 13 punkty,
- dostatecznym – przyznaje się 8 punkty,
- dopuszczającym – przyznaje się 2 punktu.
- Dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie ustaleń komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej.
- Laureaci lub finaliści ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureaci konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, przeprowadzanych zgodnie z przepisami (art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy o systemie oświaty) są przyjmowani w pierwszej kolejności .
- W przypadku uzyskania tej samej ilości punktów (kryteria ex-aequo) w postępowaniu kwalifikacyjnym, pierwszeństwo mają:
- sieroty: osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych;
- kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki;
- kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej;
- kandydaci z rodzin wielodzietnych (co najmniej 3 dzieci w wieku szkolnym lub młodszych);
- osoby niepełnosprawne lub pochodzące z rodzin, w których któryś z rodziców lub rodzeństwa jest niepełnosprawny;
- dzieci wychowywane samotnie przez jednego opiekuna prawnego;
- kandydaci z wyższą średnią punktową z przedmiotów obowiązkowych;
- osoby z wyższą oceną z przedmiotów rozszerzonych w danej klasie.
- Kandydaci, którzy ukończyli ośmioletnią szkołę podstawową w roku szkolnym innym niż bieżący, mogą brać udział tylko w rekrutacji dodatkowej.
- W rekrutacji brane są pod uwagę wyniki egzaminu ósmoklasisty z zakresu języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym.
- Kandydaci, którzy ukończyli szkołę za granicą równorzędną polskiej ośmioletniej szkole podstawowej przyjmowani są do liceum na podstawie dokumentów wynikających z odrębnych przepisów
Postanowienia ogólne i końcowe
- Kompletny zestaw dokumentów złożonych przez ucznia ubiegającego się o przyjęcie do szkoły musi zawierać:
- prawidłowo wypełnione podanie o przyjęcie do liceum – wydruk komputerowy,
- dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów ex-aequo, które są wymienione we wniosku kandydata,
- zaświadczenie lekarskie wraz z kartą szczepień ochronnych,
- świadectwo ukończenia ósmej klasy szkoły podstawowej,
- zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty,
- kwestionariusz ucznia szkoły,
- dwa zdjęcia o wymiarach 33 x 42 mm opisane z tyłu (imiona, nazwisko, data urodzenia, adres).
- Kandydat, który nie spełni wszystkich wymogów niniejszego regulaminu zostanie wykluczony z postępowania kwalifikacyjnego
Procedura odwoławcza
- W terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni mogą wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do szkoły (Prawo Oświatowe Art. 158 pkt. 6,7,8).
-
Uzasadnienie sporządza się w terminie 3 dni od daty wystąpienia przez rodzica kandydata lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
-
Rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieśćdo dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
-
Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 3 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego właściwego dla siedziby szkoły.