I cytaty, i plakaty… NARODOWE CZYTANIE w Sempie

Kiedy w tych dniach wędrować po korytarzach naszej szkoły, mimochodem można przeniknąć do świata
bohaterów utworu wybranego do tegorocznej – jubileuszowej, bo dziesiątej już edycji NARODOWEGO
CZYTANIA. Nie sposób nie dostrzec chociaż jednego z kilkunastu, mniej czy bardziej znanych cytatów z
komedii „Moralność pani Dulskiej”, które ukazują się naszym oczom, wyłaniając się spod kolejnych
stopni głównych schodów. To tam znalazły się słowa wypowiadane w utworze przez tytułową bohaterkę
czy jej zbuntowanego syna Zbyszka. I choć wiemy, że dramat Gabrieli Zapolskiej to tragikomedia, więc
wiele z kwestii bohaterów podszytych jest ironią, a nawet sarkazmem, trudno nie ulec wrażeniu, że ten –
powstały już ponad sto lat temu – utwór dotyka wciąż aktualnych spraw, ważnych także dla nas
współczesnych. Warto więc przemyśleć niejedną z pozoru przewrotną, a w rzeczywistości boleśnie
prawdziwą myśl. Można też uśmiechnąć się pod nosem, gdy poczujemy, że Zapolska filuternie puszcza
do nas oko…

Ja tam nie mam czasu myśleć…

Oj, czasy! czasy nastały. Ani paszy dla bydła, ani uczciwości ludzkiej.

 

W porządnej kamienicy wypadki się nie trafiają.

 

A przestań się malować, bo wyglądasz
jak kamienica odnowiona
na przyjazd cesarza.

Miodem się muchy bierze, nie octem.

Pamiętać: skromność – skarb dziewczęcia.
Na to mamy cztery ściany i sufit,
aby brudy swoje prać w domu
i aby nikt o nich nie wiedział.

– Wyglądasz jak śmierć angielska.
– Ty także ładnie wyglądasz…

Nie można też pominąć galerii plakatów autorstwa uczniów naszej szkoły, a inspirowanych treścią
utworu Zapolskiej. Znajdziemy tam bardzo udane interpretacje komedii, świadczące o świetnym
zrozumieniu dzieła pisarki i wyczuciu stylu sztuki plakatu. Szczególne uznanie należy się uczniom klas Ia
i Ib. To oni najliczniej włączyli się w tworzenie wystawy, którą można oglądać na parterze i pierwszym
piętrze korytarza naszej szkoły. Wszystkie uczniowskie prace zasługują na uwagę, a zwłaszcza te, które
świadczą o nieprzeciętnych talentach plastycznych czy ciekawej koncepcji odczytania utworu.